Vervoersvoorwaarden
Bijgewerkt op 22 januari 2025
Het contract tussen u, de passagier, en ons, American Airlines
Bij American Airlines vliegen we over grenzen – van ons land en andere landen – om mensen en gemeenschappen met elkaar te verbinden. Deze dienstverlening is een belangrijk kenmerk van ons DNA, net als onze missie om de wereld toegankelijker en inclusiever te maken.
Alle vervoer van passagiers en bagage door American Airlines is onderworpen aan de voorwaarden van deze vervoersvoorwaarden, naast:
- voorwaarden afgedrukt op een ticket, ticketomslag of ticket betaalbewijs;
- gepubliceerde tariefregels; en
- toepasselijke tarieven die door American Airlines worden ingediend in overeenstemming met de voorschriften van het Amerikaanse Department of Transportation.
Alle voorwaarden, tariefregels en tarieven zijn hierin opgenomen door middel van verwijzing en maken deel uit van uw overeenkomst met American Airlines.
Uw vlucht
Uw ticket, bagage en terugbetalingen
Neem contact met ons op
Goede of minder goede feedback? We horen het graag. Neem contact met ons op voor opmerkingen, kwesties en feedback. Onze klantenservice staat klaar om al uw vragen te beantwoorden.
Wanneer u een ticket koopt of met een door American Airlines uitgevoerde vlucht reist, gaat u akkoord met het volgende:
- Voor zover niet uitgesloten door de federale wetgeving, is de wetgeving van Texas van toepassing op dit contract en elk geschil over uw ticketaankoop of reizen met American Airlines, zonder rekening te houden met strijdige wetgeving.
- Dit contract kan niet worden gewijzigd noch kan hier van worden afgezien, tenzij een directielid van American Airlines hiertoe schriftelijk toestemming heeft gegeven.
- Zelfs als u uw ticket niet zelf hebt betaald, bijvoorbeeld als u een van meerdere passagiers in dezelfde reservering bent, is dit contract een overeenkomst tussen u en ons.
- We hebben links naar pagina’s op onze website verstrekt voor meer informatie, maar deze pagina’s maken geen deel uit van dit contract.
- Hoewel we deze vervoersvoorwaarden voor het gemak hebben vertaald, is de Engelstalige versie de officiële, wettige versie.
- Dit contract is de volledige overeenkomst die van toepassing is op uw rechten en verantwoordelijkheden als passagier. Als we in een geval geen recht op grond van dit contract afdwingen, wordt hiermee geen afstand gedaan van ons recht om het contract op een later tijdstip af te dwingen. En als een deel van dit contract ongeldig of niet afdwingbaar wordt bevonden, zullen we het gedeelte dat ongeldig of niet afdwingbaar blijkt te zijn, schrappen zonder dat dit gevolgen heeft voor de rest van het contract.
- Beperkte aansprakelijkheid: U gaat ermee akkoord dat we niet aansprakelijk zijn voor speciale, gevolg-, indirecte of incidentele schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, zelfs als we wisten, hadden moeten weten of geadviseerd werden dat er schade mogelijk was, inclusief schade als gevolg van verloren, beschadigde of vertraagde levering van bagage (inclusief inkomstenderving en bedrijfsonderbreking).
- Kwijtschelding inzake groepsgeding: U gaat ermee akkoord dat elke rechtszaak die u tegen ons, of een van onze gelieerde ondernemingen, agenten, directeuren, medewerkers en/of functionarissen met betrekking tot deze Vervoersvoorwaarden, uw ticket en/of uw gebruik van of transacties met de website, klantenservice en andere callcenters van American aanspant, uitsluitend in uw individuele hoedanigheid wordt voorgelegd en niet mag worden voorgelegd of laten gelden als onderdeel van een groepsgedingsprocedure.
Dit bedoelen we met woorden zoals ‘binnenlands’ en ‘FAA’. Neem contact met ons op als u iets niet kunt vinden of als u vragen hebt.
American Airlines
Onder de naam "American Airlines" bieden we mainline-vluchten aan als American Airlines en regionale codeshare-vluchten (handelend onder de naam American Eagle) die uitgevoerd worden door:
- Air Wisconsin Airlines
- Envoy Air Inc.
- Piedmont Airlines Inc.
- PSA Airlines Inc.
- Republic Airways Inc.
- SkyWest Airlines Inc.
We bieden codeshare-vluchten die worden uitgevoerd door:
- Aer Lingus
- Air Tahiti Nui
- Alaska Airlines, Inc.
- British Airways
- Cathay Pacific
- China Southern Airlines
- Fiji Airways
- Finnair
- GOL Linhas Aéreas
- Hawaiian Airlines, Inc.
- Horizon Air Industries, Inc.
(handelend onder de naam Alaska Airlines) - Hyannis Air Service, Inc.
(handelend onder de naam Cape Air) - Iberia Airlines
- IndiGo
- Japan Airlines
- JetSMART
- Jetstar
- Jetstar Japan
- Malaysia Airlines
- Philippine Airlines
- Qantas
- Qatar Airways
- Royal Air Maroc
- Royal Jordanian Airlines
- Vueling
We bieden ook een touringcarservice die wordt uitgevoerd door:
The Landline Company
Wat we zeggen | Wat het betekent |
---|---|
American-ticketkantoor | Een ticketverkooppunt van American Airlines, Inc/American Eagle of het kantoor van een van zijn aangewezen reisagenten. |
Aanvullende diensten | Extra kosten die we in rekening brengen voor optionele diensten zoals stoelen en wifi, die niet zijn inbegrepen in uw basistickettarief. |
Hulpmiddel | Apparatuur die wordt gebruikt door passagiers met speciale behoeften (gehandicapte passagier of gekwalificeerde persoon met een beperking) om te horen, zien, communiceren, manoeuvreren of voor het uitvoeren van de dagelijkse handelingen, met inbegrip van medische hulpmiddelen en medicatie. |
Geautomatiseerd opnieuw winkelen (automatisch opnieuw winkelen) | Het gebruik van een robotisch of geautomatiseerd proces voor het omboeken van een ticket voor dezelfde passagier en reisroute bij American met als doel te profiteren van een verlaagd tarief wanneer er geen wijzigingskosten aan American verschuldigd zijn voor de administratieve kosten van de omboeking. |
Bagage | Persoonlijk eigendom dat in de vrachtruimte is ingecheckt of mee aan boord wordt genomen. |
Codeshare | Dankzij codeshare-overeenkomsten kunnen we tickets verkopen voor vluchten die door andere luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd. Zo krijgen klanten van American toegang tot meer vluchten en bestemmingen. Onder andere British Airways, Iberia en Alaska Airlines zijn partner. |
Customs en Border Protection (CBP) (Douane en grensbeveiliging Verenigde Staten) | CBP is de belangrijkste grensbewakingsorganisatie van ons land. Het reguleert en faciliteert de internationale handel, int invoerrechten en handhaaft de voorschriften van de Verenigde Staten, waaronder handel, douane en immigratie |
Gehandicapte passagier of gekwalificeerde persoon met een beperking | Een persoon die een permanente of tijdelijke lichamelijke of geestelijke beperking heeft, van wie een of meer belangrijke levensactiviteiten worden beperkt, en van wie een dergelijke beperking is geregistreerd of die wordt beschouwd als het hebben van zo’n beperking zoals nader gedefinieerd in 14 C.F.R. Section 382.3 van de regelgeving van het Amerikaanse Department of Transportation. |
Binnenlands | De 50 federale staten en het District of Columbia, Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden, zie ook ‘VS’. |
Federal Aviation Administration (FAA) | Een agentschap van het Amerikaanse Department of Transportation dat alle aspecten van de burgerluchtvaart in de Verenigde Staten reguleert, waaronder het beheer van vliegvelden, luchtverkeer en de certificering van personeel en vliegtuigen. |
Tarief | De prijs die u voor uw ticket betaalt. Maar ook de regels in verband met dit ticket waaronder of het restitueerbaar is. |
Vluchtsegment | Een vluchtsegment is een rechtstreekse vlucht van punt naar punt die bestaat uit één start en één landing |
Internationaal | Buiten de 50 federale staten en het District of Columbia, Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden; ook buiten uw thuisland. |
Verdrag van Montreal en Verdrag van Warschau | Internationale overeenkomsten die de regels bepalen voor de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen als we passagiers, bagage en goederen internationaal vervoeren. |
Oververkochte vlucht | Het aantal ingecheckte passagiers is groter dan het aantal beschikbare stoelen. |
Tussenstop | Een geplande stop in een stad/op een vliegveld met een duur van meer dan 4 uur. |
Ticket | Ticket, bagagecontrole en instapkaart waarop deze vervoersvoorwaarden van toepassing zijn, met inbegrip van tickets die digitaal zijn verstrekt. |
Transportation Security Administration (TSA) | Een agentschap van het Amerikaanse Department of Homeland Security met gezag over de veiligheid van reizigers in de Verenigde Staten. |
Verenigde Staten | De 50 federale staten en het District of Columbia, Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden. |
Amerikaans Department of Transportation (DOT) | Een federale dienst van de Amerikaanse overheid die de aspecten van het luchtvervoer reguleert. |
U
Als reiziger moet u handelen op een manier waarop de veiligheid van iedereen aan boord wordt gegarandeerd. Dat betekent dat u zich aan de wetten en reisvoorschriften moet houden van de landen waar we naartoe, vandaan of overheen vliegen. Reizen kan stress opleveren. We waarderen uw beleefdheid en uw geduld met andere passagiers en teamleden van American Airlines.
De wetten en regels van de overheid naleven.
Om te vliegen met American gelden de volgende voorwaarden:
- Zorg dat u beschikt over een geldige identiteitskaart met foto die door de TSA wordt geaccepteerd (zoals een rijbewijs of andere ID-kaart die door de overheid is uitgegeven).
- U moet in het bezit zijn van een geldig paspoort, visum en eventuele verplichte reisdocumenten op internationale vluchten.
- Laat uw bagage inspecteren door de douane, de TSA of andere overheidsfunctionarissen.
Zorg ervoor dat uw rijbewijs voldoet aan REAL ID en dat uw paspoort geldig is, anders wordt u mogelijk niet toegelaten aan boord van uw vlucht. Sommige landen vereisen dat uw paspoort 3–6 maanden geldig is na uw vertrekdatum, dus zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de regels voordat u gaat reizen.
We zijn niet verantwoordelijk voor verlies, schade of onkosten als u niet aan de eisen met betrekking tot reisdocumenten voldoet.
Meer informatie over ID-vereisten
De veiligheidsregels van de luchtvaartmaatschappij naleven
De veiligheid en het comfort van onze klanten en teamleden zijn onze topprioriteit. We reageren serieus op elk taalgebruik of gedrag dat het welzijn of de functionaliteit van onze bemanning of een teamlid van American Airlines bedreigt. Gewelddadige of ongepaste handelingen kunnen leiden tot weigering om in te stappen, verwijdering uit de terminal of juridische vervolging.
Om voor iedereen een veilige omgeving te garanderen, moet u:
- toestaan dat u en uw bagage worden geïnspecteerd op explosieven, gevaarlijke wapens of verboden stoffen;
- een geldig identiteitsbewijs tonen;
- alle veiligheidsvoorschriften begrijpen en naleven;
- ons ontheffen van verantwoordelijkheid voor verlies, schade of onkosten als u niet aan de eisen met betrekking tot reisdocumenten voldoet;
- Ga op een gepaste en respectvolle wijze om met andere passagiers, bemanningsleden of teamleden van American Airlines.
- uw vlucht uitstellen als u een gevaarlijke ziekte hebt die door een federale openbare gezondheidsdienst geacht wordt overdraagbaar te zijn;
- zorgen dat u geen aanstootgevende geur heeft (tenzij deze wordt veroorzaakt door een beperking of ziekte);
- zich gepast kleden; blote voeten en aanstootgevende kleding zijn niet toegestaan;
- op geen enkele manier een bedreiging vormen voor de veiligheid van de vlucht;
- over de juiste reisdocumenten beschikken en toestemming hebben om te reizen naar, vanuit en door alle landen op uw reisroute;
- kunnen zitten met een vastgemaakte veiligheidsgordel.
Als uw fysieke of mentale conditie zodanig is dat u volgens American (waarschijnlijk) niet in staat bent de veiligheidsinstructies te begrijpen of op te volgen zonder de hulp van een steward(ess), kan American weigeren u te vervoeren.
Bovendien kan aan u worden gevraagd om uw stoel af te staan als een overheidsfunctionaris ruimte nodig heeft, als er sprake is van slecht weer waardoor het vliegtuig minder lading mag vervoeren of als er andere omstandigheden zijn waarover we geen controle hebben.
Niet naleven
We kunnen u om welke reden dan ook (tijdelijk of permanent) het recht om met ons te vliegen ontzeggen, waaronder als u:
- zich niet aan de wet houdt;
- Niet meewerkt, beledigend of intimiderend bent, of gedrag of aanleiding hiertoe vertoont aan boord
- een risico voor de veiligheid of beveiliging vormt;
- u onder invloed van alcohol of drugs lijkt te verkeren;
- probeert de bemanning te hinderen of weigert om instructies op te volgen;
- niet voldoet aan de regels of het beleid van American Airlines;
- moet worden verwijderd voor uw veiligheid of die van andere passagiers of de bemanning;
- u een overdraagbare ziekte of virus hebt of als we vermoeden dat u een overdraagbare ziekte of virus hebt;
- u reist met een dier dat vertraging of schade aan het vliegtuig of andere passagiers veroorzaakt.
U kunt ook aansprakelijk worden gesteld voor verliezen, schade of onkosten als gevolg van uw gedrag. Zo kunt u bijvoorbeeld aansprakelijk worden gesteld voor de kosten als we vanwege uw gedrag naar een andere stad moeten uitwijken. Onder de Amerikaanse wetgeving kunt u ook aansprakelijk worden gesteld voor wangedrag tegen een federale of bij de luchthaven of vliegmaatschappij werkende beveiligingsmedewerker. Het niet nakomen van de verantwoordelijkheden van reizigers is een wezenlijke schending van dit contract.
We heten kinderen van alle leeftijden welkom aan boord. Zorg dat u de regels met betrekking tot uw kind kent; deze zijn gebaseerd op zijn of haar leeftijd. We berekenen de ‘leeftijd’ op basis van de leeftijd van het kind op de dag van vertrek.
Baby’s (jonger dan 2 jaar)
- Eén kind jonger dan 2 jaar kan op uw schoot meereizen. U bent niet verplicht om voor een losse stoel te betalen, tenzij u een door de FAA goedgekeurd autostoeltje hebt dat u aan boord wilt gebruiken.
- Er kan een toeslag zijn voor baby’s die buiten de VS reizen.
- Baby’s mogen al vanaf 2 dagen oud met ons reizen. Voor baby’s jonger dan 7 dagen moet echter vóór vertrek een medische verklaring door uw arts worden afgegeven.
- Baby’s moeten worden begeleid door een ouder (elke leeftijd) of iemand van 16 jaar of ouder in dezelfde cabine.
Kinderen (2 jaar of ouder)
- Kinderen van 2 jaar of ouder moeten in een gekochte stoel reizen. Als uw kind tijdens een reis 2 jaar wordt, moet het de rest van de reis op een gekochte stoel reizen.
- Kinderen die jonger dan 5 jaar zijn mogen niet alleen reizen.
Service voor alleenreizende minderjarigen
Onze service voor alleenreizende minderjarigen garandeert dat uw kind onder begeleiding aan boord gaat van het vliegtuig, wordt voorgesteld aan de steward(ess), tijdens overstapmomenten wordt vergezeld en bij aankomst wordt overgedragen aan de persoon die u hebt aangewezen. Houd er rekening mee dat de stewards/stewardessen uw kind tijdens de vlucht niet continu in de gaten kunnen houden.
We streven ernaar om reizigers met speciale behoeften altijd een waardige, professionele en goede service te bieden. Het kan zijn dat klanten met speciale behoeften eerder aan boord van het vliegtuig moeten gaan.
U kunt speciale assistentie aanvragen wanneer u boekt via aa.com (onze site is toegankelijk) of 24/7 telefonisch contact met ons opnemen via 070-300-300.
Coördinatoren voor speciale assistentie
Als u speciale assistentie aanvraagt, neemt een coördinator voorafgaand aan uw vlucht contact met u op om te zorgen dat alle benodigde medische documenten zijn ingevuld en de aanvragen zijn geregeld.
Zij kunnen u helpen met:
- Rolstoelhulp
- Assistentie bij mobiliteit, hulp bij het in- en uitstappen
- Reizen met een hulpdier*
- Reizen met een draagbare zuurstofconcentrator (POC)*
- Medische hulpmiddelen op batterijen
- Reizen binnen 7 dagen voor u bent uitgerekend of na uw bevalling
- Twee stoelen naast elkaar voor uzelf en uw persoonlijke verzorger
- Demontage of verpakking van uw mobiliteitshulpmiddel wanneer dat nodig is
*Laat het ons ten minste 48 uur van tevoren weten als u moet reizen met een hulpdier of POC.
Wij zijn 24/7 bereikbaar:
- 070-300-300
- via 711 (alleen VS) om te worden verbonden met de National Relay Service voor assistentie bij spraakstoornissen of slechthorendheid.
Mobiliteits- en medische hulpmiddelen
We helpen u graag als u reist met een medisch hulpmiddel, een rolstoel of een ander mobiliteitshulpmiddel. Voor zover mogelijk, laten we u vervroegd instappen, helpen we u bij het verlaten van het vliegtuig en op de luchthaven zelf. Neem contact met ons op om te controleren of uw hulpmiddel is goedgekeurd voor vervoer en om eventuele aanvragen in te dienen.
Mobiliteits- en medische hulpmiddelen
Problemen of zorgen omtrent speciale assistentie
Indien u een probleem hebt ondervonden met speciale assistentie op uw reis, meld dit dan bij de klantenservice van American Airlines. We hebben lokale functionarissen voor klachtafhandeling (LCRO) die beschikbaar zijn tijdens kantooruren. Er is tevens 24 uur per dag, 7 dagen per week een medewerker beschikbaar die belast is met het afhandelen van klachten. U kunt ook 24/7 bellen met ons team voor speciale assistentie op +1 800-892-3624.
Uw vlucht
Voor het inchecken en de aankomst op de luchthaven geldt: hoe eerder, hoe beter. Geef uzelf wat extra tijd als u ruimbagage hebt of internationaal reist.
Voordat u richting het vliegveld gaat, kunt u de laatste reisalerts nog even checken, maar ook informatie over de vluchtstatus, zoals gates en tijden.
Download de American Airlines-app voor realtime-updates over uw reis.
Inchecktijden
Vanaf 24 uur voor vertrek kunt u inchecken op aa.com en via de app. Alle luchthavens handhaven een minimale tijd waarop u ingecheckt dient te zijn. Als u niet ingecheckt bent binnen de minimale inchecktijd, kunnen we uw stoel aan een andere passagier toewijzen.
In de meeste steden moet u ingecheckt zijn:
- Minimaal 45 minuten vóór het geplande vertrek, voor vluchten binnen de VS.
- Minimaal 60 minuten vóór het geplande vertrek, voor vluchten van of naar luchthavens buiten de VS.
Sommige luchthavens vereisen dat u zich eerder incheckt.
Aankomst bij de gate
Zorg dat u op tijd bij de gate bent om in te stappen, en wel:
- 30 minuten vóór het geplande vertrek voor binnenlandse vluchten
- 45 minuten vóór het geplande vertrek voor internationale vluchten
U moet in het bezit zijn van een instapkaart met een geldige stoeltoewijzing om aan boord van het vliegtuig te gaan.
Het instappen eindigt 15 minuten voor vertrek. Bent u niet aan boord bent, dan kunnen we uw stoel aan een andere passagier toewijzen. Zodra de deuren sluiten, mag u niet meer instappen.
Als u via een codeshare-vlucht reist die door een van onze partners wordt uitgevoerd, moet u bij die luchtvaartmaatschappij informatie navragen.
Soms moeten we onze dienstregeling aanpassen en kunnen er tussen het moment van boeken en de dag van uw vertrek wijzigingen plaatsvinden in:
- uw vluchtnummer;
- het type vliegtuig waarin u vliegt en de beschikbare voorzieningen;
- uw stoeltoewijzing;
- de uitvoerende luchtvaartmaatschappij van uw vlucht;
- De luchthaven van herkomst of bestemming
- het aantal tussenlandingen of steden waar een tussenstop wordt gemaakt.
- Vertrek- en aankomsttijden
Als er wijzigingen of annuleringen zijn die op uw reis van invloed zijn, proberen we vooraf contact met u op te nemen om u om te boeken naar een andere vlucht of u een vergelijkbare stoel of reisklasse aan te bieden. We kunnen echter geen garanties bieden.
We streven ernaar op tijd te zijn, maar tijden vermeld in dienstregelingen worden niet gegarandeerd en vormen geen deel van dit contract. Wij zijn niet aansprakelijk indien:
- we laat zijn of als u uw aansluiting niet haalt;
- we de planning van een vlucht wijzigen;
- wij (of onze partners) een vlucht of route annuleren;
- uw ingecheckte bagage vertraagd is (behalve zoals vereist door de wet, verordening of het Verdrag);
- er speciale of incidentele schades of gevolgschades ontstaan vanwege deze wijzigingen.
Als wij of onze partnermaatschappij uw vlucht annuleren of uw vertrek danwel aankomst met 3 uur of meer (binnenlands) / met 4 uur of meer (internationaal) uitstellen, is onze enige verplichting om de ongebruikte ticketwaarde en eventuele optionele kosten terug te betalen volgens ons beleid voor onvrijwillige restitutie, overeenkomstig ons beleid voor omboeken van uw vertraagde/geannuleerde vlucht.
Voorwaarden met betrekking tot vertragingen op internationale reizen vallen onder het Verdrag van Montreal en het Verdrag van Warschau. Onderstaande gelinkte pagina biedt meer informatie en is door middel van verwijzing in deze overeenkomst opgenomen.
Als er sprake is van een situatie waarover wij geen controle hebben, zoals het weer, een staking of ander burgeroproer, moeten we vluchten mogelijk annuleren, omleiden of vertragen. Als uw ticket nog steeds van waarde is (bijvoorbeeld als u een plaats kreeg in een andere serviceklasse), zullen we het ongebruikte deel van de oorspronkelijke betaling terugbetalen. Verder zijn we niet aansprakelijk.
Gevallen van overmacht zijn:
- meteorologische condities of weersomstandigheden;
- verstoringen van de openbare orde, inclusief oorlog, embargo’s of onrustige internationale situaties (ongeacht of deze werkelijk dreigend of slechts gerapporteerd zijn);
- terreurdaden;
- noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid van binnenlandse of internationale zorg;
- werkgerelateerde geschillen waarbij de service van American is betrokken of dat hier gevolgen voor heeft;
- overheidsvoorschriften of -eisen;
- gebrek aan arbeidskrachten, brandstof of faciliteiten van American of anderen;
- feiten die niet redelijkerwijs door American kunnen worden voorzien of voorspeld.
De aansprakelijkheid voor internationaal luchtvervoer wordt geregeld door het Verdrag van Montreal en het Verdrag van Warschau.
Een vlucht is “oververkocht” als meer passagiers bevestigde reserveringen hebben dan er beschikbare plaatsen zijn. Als dit gebeurt, probeert ons team zo snel mogelijk vrijwilligers te vinden die bereid zijn om hun vlucht te wijzigen.
Wanneer we ondanks onze inspanningen niet over voldoende vrijwilligers beschikken, moeten we klanten aanwijzen. Deze zullen dan onvrijwillig van vlucht moeten veranderen en mogen niet aan boord gaan. We volgen in dat geval de compensatieregels van DOT. We zullen ons best doen om deze klanten om te boeken op de eerstvolgende vlucht.
We zullen een betalende passagier die reeds aan boord is niet onvrijwillig zijn zitplaats ontnemen om deze daarna aan een ander toe te wijzen.
Vrijwillig geweigerde boarding
We zullen passagiers vragen of ze bereid zijn vrijwillig hun stoelen op te geven in ruil voor compensatie van een bedrag en vorm die uitsluitend naar goeddunken van American bepaald zullen worden.
Als u vrijwillig uw reservering opgeeft, zullen we u een compensatie toekennen in een vorm en met een bedrag die wij geschikt achten.
Onvrijwillige instapweigering
Als er niet voldoende vrijwilligers zijn, zullen we klanten aanwijzen die onvrijwillig van vlucht moeten veranderen en dus niet aan boord mogen gaan.
Sommige klanten mogen met voorrang instappen, waaronder klanten die:
- speciale assistentie behoeven;
- reizen als een minderjarige zonder begeleiding;
- de AAdvantage-elitestatus hebben;
- hebben betaald voor First, Business of Premium Economy;
- zich als eerste hebben ingecheckt.
American is als enige bevoegd om klanten aan te wijzen die hun stoelen onvrijwillig moeten afstaan.
U ontvangt geen vergoeding voor een onvrijwillige instapweigering als:
- U niet voldoet aan de eisen van American voor tickets, inchecken en herbevestiging, of als u volgens de gebruikelijke regels en praktijken van American niet in aanmerking komt voor vervoer.
- Uw vlucht is geannuleerd.
- We omwille van de veiligheid of om operationele redenen overstappen op een kleiner vliegtuig.
- Uw vliegtuig maximaal 60 stoelen bevat en er veiligheidsbeperkingen met betrekking tot het gewicht/de balans van toepassing zijn.
- U een stoel krijgt aangeboden in een ander deel van het vliegtuig dan op uw oorspronkelijke ticket staat. Als u een stoel krijgt aangeboden in een deel waarvoor een lager tarief geldt, krijgt u een gepaste restitutie.
- We u binnen een uur na uw oorspronkelijke aankomsttijd op uw volgende tussenstop of eindbestemming kunnen brengen.
Vergoeding voor onvrijwillige instapweigering
De DOT-regels bepalen uw vergoeding op basis van de vertraging waarmee u op uw volgende tussenstop of eindbestemming aankomt. We zetten ons in om u zo snel mogelijk op uw volgende geplande tussenstop of eindbestemming te brengen. Daarom kunnen we vluchten via andere luchtvaartmaatschappijen en alternatieve reismogelijkheden, zoals een treinreis, aanbieden. Als uw vlucht oververkocht is en u niet aan boord wordt toegelaten, bieden we u dezelfde dag op het vliegveld een cheque of reistegoed of zorgen we dat u deze binnen 24 uur krijgt toegestuurd.
Reizen binnen de VS
- maximaal 1 uur vertraging bij aankomst: geen vergoeding
- 1-2 uur vertraging bij aankomst: 200% van tarief voor enkele reis (max. $ 1.075)
- meer dan 2 uur vertraging bij aankomst: 400% van tarief voor enkele reis (max. $ 2.150)
Internationaal
- maximaal 1 uur vertraging bij aankomst: geen vergoeding
- 1-4 uur vertraging bij aankomst: 200% van tarief voor enkele reis (max. $ 1.550)
- meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: 400% van tarief voor enkele reis (max. $ 2.150)
Reizen vanuit EU-landen
Als u niet wordt toegelaten tot een oververkochte non-stopvlucht van de EU naar de VS, dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een van de volgende opties:
- een reisvoucher die kan worden gebruikt voor 1 ticket naar een willekeurige bestemming van American;
- een cheque van 300 euro (minder dan 4 uur vertraging bij aankomst) of 600 euro (meer dan 4 uur vertraging bij aankomst).
Reizen naar of van Canada
Als u niet wordt toegelaten op een vlucht van of naar Canada, dan kunnen de Canada Air Passenger Protection Regulations extra bescherming bieden, waaronder een vergoeding.
We doen er alles aan om tijdige, regelmatige en nuttige updates te bieden als er sprake is van vertragingen, annuleringen en omleidingen, vanaf het moment dat u uw ticket hebt gekregen, op de luchthaven en aan boord.
Uw vertraagde/geannuleerde vlucht omboeken
Als uw vlucht is geannuleerd of als een vertraging ervoor zorgt dat u uw aansluiting mist, boeken we u zonder extra kosten om naar de eerstvolgende vlucht van American Airlines met beschikbare stoelen. Als er tot de volgende dag geen vluchten van American Airlines beschikbaar zijn, en de oorzaak bij ons ligt, boeken we u om bij een van onze partnermaatschappijen zonder extra kosten (mits er stoelen beschikbaar zijn). We boeken u om in uw oorspronkelijk geboekte reisklasse of klasse met uw oorspronkelijke betaalmethode.
Als uw vlucht is vertraagd of geannuleerd en u onze alternatieven niet accepteert, of als er geen beschikbaar zijn, zullen we de resterende ticketwaarde en eventuele optionele kosten terugbetalen volgens ons beleid voor onvrijwillige restitutie. We hebben verder geen contractuele verplichting.
Vertragingen door ons veroorzaakt
Indien de verstoring werd veroorzaakt door gebeurtenissen binnen onze invloedssfeer of indien u werd omgeleid naar een andere stad, en we u niet voor 23.59 uur lokale tijd laten instappen op de dag van uw aankomst, regelen we een overnachting voor u of dekken we de kosten voor een goedgekeurd hotel met beschikbare kamers, als u niet bij uw verblijf of woning in de buurt bent. We garanderen geen vergoeding voor hotelkosten als u rechtstreeks boekt zonder schriftelijke toestemming van American Airlines.
Vertragingen waarover we geen controle hebben (zoals het weer)
Als de vertraging buiten onze invloedssfeer valt, of als u zelf iets boekt zonder schriftelijke toestemming van American Airlines, bent u verantwoordelijk voor het betalen van uw hotel, maaltijden en andere onkosten. Mogelijk kan een medewerker van American Airlines u helpen om een hotel te vinden.
Assistentie voor vertraagde passagiers
Wij doen ons best om het vertraagde passagiers zo aangenaam mogelijk te maken. In dergelijke gevallen zullen onze gatemedewerkers passagiers met speciale behoeften, alleenreizende minderjarigen, reizigers met een handicap en ouderen een helpende hand bieden.
Bij lange vertragingen aan boord, zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat u beschikt over etenswaren (zoals crackers of biscuits), water, toegang tot toiletten en eventuele basale medische hulp.
We zijn niet verantwoordelijk voor speciale of incidentele schade of voor gevolgschade als we niet aan deze afspraak kunnen voldoen.
Reizen naar of van Canada
Als u vlucht vertraagd of geannuleerd is om redenen die aan ons zijn toe te schrijven, dan kunnen de Canada Air Passenger Protection Regulations extra bescherming bieden, waaronder een vergoeding.
Uw ticket, bagage en terugbetalingen
Alle bagage moet worden geïnspecteerd. We accepteren geen ruimbagage of handbagage waarvan wij vinden dat de afmeting, het gewicht of de aard het ongeschikt maakt voor vervoer.
Lees, voordat u richting de luchthaven gaat, onze pagina met bagage-informatie goed door voor informatie over al ons beleid inzake hand- en ruimbagage.
Uw bagage inchecken
U kunt alleen bagage inchecken op de dag van vertrek. Uw bagage moet naar de eindbestemming worden vervoerd die op uw ticket staat. Zorg dat uw naam op alle bagage staat voordat u deze incheckt.
Als u vertrekt vanaf een van de onderstaande luchthavens, kunt u uw bagage pas 4 uur voor vertrek inchecken:
- Denver (DEN)
- Fort Lauderdale (FLL)
- Las Vegas (LAS)
- Orlando (MCO)
- Portland (PDX)
- Salt Lake City (SLC)
- Seattle (SEA)
Bagagebeperkingen en -kosten
Het aantal stuks bagage dat u kunt inchecken hangt af van uw bestemming. Er geldt een toeslag voor ruimbagage. Daarbij gelden enkele uitzonderingen. Bagagetoeslagen zijn nooit restitueerbaar en gelden per persoon voor een enkele reis. Bijkomende kosten kunnen van toepassing zijn op te zware, te grote bagage of speciale items.
Ook moet u mogelijk opnieuw bagagekosten betalen als:
- u overstapt op een andere luchtvaartmaatschappij;
- uw aansluiting op American meer dan 16,5 uur later is
Uw bagage claimen
Houd uw tickets voor bagageontvangst bij de hand; mogelijk moet u deze laten zien om uw bagage te claimen. Het bagagekantoor op de luchthaven zal bagage vrijgeven aan de persoon met het bijpassende ticket voor bagageontvangst. We kunnen u om uw identiteitsbewijs vragen als u uw ticket kwijtraakt.
Als u in de Verenigde Staten aankomt vanuit een internationale locatie, claim dan uw ingecheckte bagage voordat u door de douane gaat.
Vertraagde bagage
Ons doel is om uw bagage onmiddellijk terug te sturen als deze niet samen met u arriveert op uw eindbestemming van een vlucht van American.
Enkele omstandigheden waardoor wij uw bagage mogelijk niet binnen 24 uur kunnen retourneren:
- als we geen lokale naam, adres of telefoonnummers van u hebben;
- als u op een cruise, op een afgelegen camping of op een locatie bent waar we u redelijkerwijs niet kunnen bereiken;
- als u uw leveradres hebt gewijzigd;
- als we beperkte vluchten hebben naar uw bestemming;
- als het weer of andere operationele problemen een belemmering vormen.
Als u via een andere luchtvaartmaatschappij op uw eindbestemming aankomt, dient u bij deze luchtvaartmaatschappij te informeren.
Handbagage
Over het algemeen mag u 1 tas en 1 persoonlijk item meenemen:
- Uw tas moet in de bagage-mal op de luchthaven passen.
- Uw persoonlijke item moet onder de stoel vóór u passen.
- Alle bagage moet worden opgeborgen voordat het vliegtuig opstijgt.
Luiertassen, veiligheidszitjes voor kinderen, kinderwagens en medische apparaten of mobiliteitshulpmiddelen tellen niet mee als bagage of persoonlijk item. U kunt een volledig opvouwbare kinderwagen meenemen als deze minder dan 9 kg weegt en in een bagagevak past. Alle andere kinderwagens moeten bij een ticketbalie worden ingecheckt.
We behouden ons altijd het recht voor om te beslissen of uw handbagage geschikt is om aan boord te worden gebracht en of er voldoende ruimte in de bagagevakken is.
Als u uw handbagage moet inchecken, zorg dan dat u kwetsbare of waardevolle items, zoals sleutels, geneesmiddelen of computers meeneemt aan boord. Verwijder ook e-sigaretten en reservebatterijen voor laptops, camera’s of andere mobiele apparaten en neem ze mee aan boord.
Voor bepaalde tarieven, vliegtuigen en luchthavens gelden aanvullende beperkingen voor handbagage. We kunnen uw bagage mogelijk bij de gate controleren als de bagagevakken vol zijn of als er beperkingen gelden. De inhoud van de bagagevakken verschilt en sommige vliegtuigen en American Eagle-vluchten hebben kleinere bagagevakken.
Verboden artikelen
Vanwege de veiligheid van alle reizigers worden sommige artikelen beperkt door de TSA en FAA. Zorg dat u weet wat u mee kunt nemen en wat u in uw ruimbagage kunt stoppen voordat u naar de luchthaven reist.
Gevaarlijke stoffen
We vervoeren geen gevaarlijke materialen, met uitzondering van kleine hoeveelheden droogijs, en we kunnen gevaarlijke materialen in uw bagage verwijderen en weggooien.
Vuurwapens
U kunt vuurwapens alleen vervoeren in de ruimbagage. Vuurwapens moeten tijdens het inchecken aan een medewerker worden gemeld. Er zijn andere regels of tijdelijke richtlijnen van toepassing. Zorg dat u de regels kent voordat u naar de luchthaven reist.
Huisdieren en hulpdieren
Afhankelijk van het ras, de grootte en benodigdheden van uw huisdier, kunt u ze meenemen als hand- of ruimbagage of als vracht laten vervoeren via American Airlines Cargo. U kunt alleen met katten en honden reizen.
Hulpdieren mogen kosteloos worden meegenomen als ze aan de eisen voldoen. Het dier moet op uw schoot, bij uw voeten of onder de stoel passen en mag het gangpad niet blokkeren. Ook honden die zijn getraind om explosieven/drugs op te sporen of die zijn getraind voor zoek- en reddingsoperaties zijn welkom (documentatie verplicht). Hiervoor worden geen kosten berekend.
Wat we vergoeden
Bij verlies, schade of vertraagde levering van uw ruimbagage, betalen we de daadwerkelijke waarde van de bagage tot $ 4.700 (of tot maximaal $ 5.000 als u een hogere waarde opgeeft).
Als goede vuistregel is dat u nooit iets moet inchecken waar u niet zonder kunt. Als iets onvervangbaar, van emotionele waarde of van belang voor uw welzijn is, moet u het bij u houden of thuis laten.
Wat we niet vergoeden
We bieden geen vergoeding voor verlies van of schade aan:*
- Antieke voorwerpen of kunst
- Kunstwerken
- Boeken of documenten
- Zakelijke apparatuur of monsters, of marketingmateriaal
- Porselein of zilverwerk
- Computers, software of andere elektronica
- Kwetsbare artikelen
- Bont
- Erfstukken
- Sieraden
- Sleutels
- Vloeistoffen
- Medicatie (zonder recept)
- Geld
- Orthopedische of chirurgische hulpmiddelen
- Bederfelijke voorwerpen
- Fotografische, video- of optische apparatuur
- Edelmetalen of kostbare stenen
- Effecten of verhandelbare waardepapieren
- Uurwerken
- Unieke of onvervangbare artikelen of andere soortgelijke waardevolle artikelen
*Rolstoelen of andere hulpmiddelen worden wel vergoed
Wij streven ernaar zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met uw bezittingen tijdens het vervoer hiervan. Als zodanig, zijn wij niet verantwoordelijk voor:
- items die in de passagierscabine worden vervoerd;
- kleine schade zoals krassen, slijtage, vlekken, deuken, snedes en vuil als gevolg van normale slijtage;
- items die niet op de gepaste wijze voor transport verpakt zijn, zoals muziekinstrumenten of recreatie-/sportartikelen die niet in een harde koffer worden aangeboden;
- schade aan inhoud indien de buitenkant van de koffer niet is beschadigd;
- schade aan of verlies van uitstekende bagageonderdelen zoals wielen, riemen, zakken, handgrepen of ophanghaken, veroorzaakt door normale slijtage;
- schade aan een item die is veroorzaakt door een ander item in uw bagage;
- verlies, schade of vertraging van bagage of voorwerpen die volgens American niet acceptabel zijn als ruimbagage.
Items die niet verpakt zijn in een harde koffer worden beschouwd als breekbare items.
We zijn niet aansprakelijk voor incidentele, strafrechtelijke of speciale schade als gevolg van verlies, schade of vertraagde levering van bagage, inclusief schade door inkomsten- of winstderving of bedrijfsonderbreking.
Wij zijn niet aansprakelijk als en voor zover de schade het gevolg is van een inherent defect of van de kwaliteit van de bagage.
Dekking voor hogere vastgestelde waarde is niet beschikbaar voor en niet van toepassing op artikelen die door ons zijn uitgesloten.
Tijdsframe voor aansprakelijkheid
Eerste melding
U moet in geval van verloren of vertraagde bagage hiervan melding doen voordat u de luchthaven verlaat. En wel:
- binnen 4 uur na aankomst op uw eindbestemming als uw bagage is vertraagd;
- binnen 12 uur na aankomst van de vlucht als u de bagage-afleveringsservice Bags VIP Luggage Delivery gebruikte.
Als uw bagage beschadigd is, dient u hiervan melding te maken voordat u de luchthaven verlaat. En wel:
- binnen 24 uur na ontvangst van uw bagage als deze is vertraagd en vervolgens wordt afgeleverd of opgehaald;
- binnen 24 uur als uw bagage beschadigd is.
Volgende stappen
U moet voor alle vervolgmeldingen of -acties:
- de beschadigde goederen aan ons aanbieden voor reparatie binnen 30 dagen vanaf de datum van de eerste melding;
- binnen 30 dagen na de eerste melding een vragenlijst voor passagierseigendommen invullen (als u een vergoeding wilt);
- binnen twee jaar vanaf de datum van het incident juridische stappen ondernemen in verband met de schade, de vertraging of het verlies.
Afgewezen claims
We kunnen uw claim afwijzen als u:
- informatie voor uw claim vervalst of dezelfde claim bij meer dan 1 luchtvaartmaatschappij indient;
- geen bewijs van verlies of bonnetje(s) hebt;
- uw rapport en/of benodigde claimdocumenten niet op tijd indient;
- een niet toegestane boekingsmethode gebruikte en vervolgens een claim hebt ingediend.
Voor internationale reizen geldt dat het Verdrag van Warschau en het Verdrag van Montreal de aansprakelijkheid inzake persoonlijk letsel, overlijden of beschadigingen bepalen. De algemene voorwaarden zijn gebaseerd op deze internationale verdragen en kunnen niet worden gewijzigd of aangepast door American Airlines. Deze verdragen beschrijven de vergoedingsbedragen in geval van overlijden, letsel en beschadiging of verlies van bagage. Onderstaande gelinkte pagina is door middel van verwijzing in deze overeenkomst opgenomen.
Elke passagier moet over een geldig ticket beschikken om te kunnen vliegen. Een ticket is niet-overdraagbaar en kan niet worden gebruikt door of worden gerestitueerd aan een andere passagier. Alle terugbetalingen vinden plaats in de oorspronkelijke betalingsvorm.
De geldigheidsduur van een ticket
Een ticket is over het algemeen een jaar geldig:
- Als het ongebruikt is, dient u binnen 1 jaar na de datum waarop het ticket voor het eerst werd uitgegeven aan uw reis te beginnen
- Als het gedeeltelijk gebruikt is, dient u de reis binnen 1 jaar na de eerst gemaakte vlucht af te ronden.
Dus voor een ongebruikt ticket dat op 1 juni 2024 werd uitgegeven, moet u uiterlijk op 1 juni 2025 met de reis op het nieuwe ticket beginnen.
Een ticket voor een retourvlucht dat gedeeltelijk werd gebruikt op 1 maart 2024 moet volledig gebruikt zijn op 1 maart 2025.
Deze regels zijn van toepassing tenzij op uw ticket anderszins staat vermeld.
Restitutie
Doorgaans hebt u tot 24 uur de tijd vanaf het moment dat u een ticket hebt aangeschaft om een volledige restitutie aan te vragen als u ten minste 48 uur vóór vertrek hebt geboekt. U moet uw reis binnen 24 uur na aankoop annuleren om uw geld terug te ontvangen. Als u uw ticket via een reisbureau of een andere boekingsinstantie hebt gekocht, neem dan contact met hen op voor restitutie. In sommige landen gelden andere regels voor terugbetalingen. We zullen in dat geval die regels volgen.
Terugbetalingen vinden alleen plaats aan de persoon die betaald heeft. Tickets die zijn uitgegeven voor een reis door een overheidsfunctionaris worden alleen terugbetaald aan de overheidsinstantie die de reisaanvraag indiende.
We geven klanten onmiddellijk en automatisch een restitutie voor:
- het tickettarief, inclusief belastingen en toeslagen, als er sprake is van een annulering of belangrijke wijziging van de reisroute en de klant ervoor kiest om niet te vliegen op de gewijzigde vlucht, niet om te boeken naar een andere vlucht of niet een andere vorm van compensatie te accepteren. Een wijziging van het vluchtnummer wordt beschouwd als een annulering. Wijziging van in aanmerking komende reisroutes zijn onder meer:
- Wijziging van reisroutes voor 3 uur of meer (binnenlands) / 4 uur of meer (internationaal)
- Wijziging van luchthavens van vertrek/bestemming
- Downgrades naar een lagere reisklasse
- Hoger aantal aansluitingen
- Vertraagde of verloren ingecheckte bagage, als American een verkeerd afgehandeld bagagerapport heeft ontvangen dat door de klant is ingediend, wanneer de bagage niet werd afgeleverd of opgehaald door een klant of bevoegde persoon binnen:
- 12 uur na voltooiing van het laatste segment voor binnenlandse reisroutes
- 15 uur na voltooiing van het laatste segment voor internationale reisroutes (non-stop vluchtduur tussen de Verenigde Staten en het internationale punt was korter dan 12 uur)
- 30 uur na voltooiing van het laatste segment voor internationale reisroutes (non-stop vluchtduur tussen de Verenigde Staten en het internationale punt was langer dan 12 uur)
- Aanvullende diensten waarvoor klanten hebben betaald, maar die zij niet hebben ontvangen en waar zij geen schuld hebben, wanneer wij tot de conclusie komen dat de dienst niet beschikbaar is.
Daarnaast geven we een passagier met een handicap een restitutie als deze ons laat weten dat de passagier niet wil reizen vanwege:
- Een downgrade naar een lagere reisklasse die er in resulteert dat een of meer toegankelijkheidsfuncties die de klant nodig heeft niet meer beschikbaar zijn
- Een wijziging van de aansluitende luchthaven
- Een wijziging naar een ander vliegtuig waarin een toegankelijkheidsfunctie die de passagier nodig heeft niet beschikbaar is, in tegenstelling tot het oorspronkelijke vliegtuig
Als de passagier met een handicap om een van deze redenen niet wil reizen, geven we ook personen die binnen dezelfde reservering reizen een restitutie als ze ons informeren dat ze niet willen reizen zonder de passagier met een handicap.
Lees onze veelgestelde vragen over restituties voor meer informatie.
Veelgestelde vragen over terugbetalingen
Restitueerbare tickets
Als u een restitueerbaar ticket hebt gekocht en besluit om niet te reizen maar een terugbetaling aan te vragen, betalen we:
- het volledige bedrag van het ticket als de reis nog niet is gestart;
- de waarde van de ongebruikte reis als het ticket gedeeltelijk werd gebruikt.
We restitueren de gebruikte creditcard binnen 7 werkdagen (het kan tot twee betalingscycli duren voordat dit op een afschrift verschijnt). Voor alle andere vormen van betaling verwerken we restituties binnen 20 dagen na ontvangst van al uw papierwerk.
Sommige restitutie-aanvragen kunnen niet worden verwerkt in het hierboven besproken tijdsbestek, zoals bijv. tickets die buiten de VS zijn gekocht in een andere valuta of tickets die moeten worden gecontroleerd of geverifieerd. Wij zijn niet aansprakelijk voor langere verwerkingstijden.
Veelgestelde vragen over terugbetalingen
Niet-restitueerbare tickets
We betalen geen bedrag terug voor niet-restitueerbare tickets. Maar als u uw reis voorafgaand vóór vertrek annuleert, annuleren wij uw ticket en geven we een reistegoed uit voor een toekomstige reis met American.
We betalen een niet-restitueerbaar ticket (of de waarde van het ongebruikte gedeelte van uw vlucht) terug in de oorspronkelijke betalingsvorm als:
- u het ticket binnen 24 uur na het boeken annuleert (en dit minimaal 2 dagen voor vertrek hebt geboekt);
- we uw vlucht annuleren;
- we een wijziging aanbrengen in het vluchtschema die resulteert in een wijziging van meer dan 4 uur met betrekking tot uw vertrektijd;
- een passagier of diens reisgenoot sterft; (Ondersteunende documentatie is vereist)
- militaire orders vereisen dat u uw trip moet annuleren. (Ondersteunende documentatie is vereist)
Als u uw ticket via een reisbureau of een andere boekingsinstantie hebt gekocht, neem dan contact met hen op voor restitutie.
Restituties van belastingen
U kunt een teruggave aanvragen van in aanmerking komende belastingen die bij de prijs van uw ticket zijn inbegrepen. Als u hiervoor in aanmerking komt, betalen we terug in de oorspronkelijke betalingsvorm.
- Bestemmingsspecifieke belastingen niet door ons opgelegd kunnen in aanmerking worden genomen
- Belastingen die wij moeten betalen of u nu wel of niet reist komen niet in aanmerking.
Terugbetalingen voor stoelen, bagage en extra’s
U komt in aanmerking voor een terugbetaling als u voor stoelen, bagage of andere extra’s hebt betaald en deze niet gebruikt omdat u niet reist zoals gepland. Lees onze veelgestelde vragen over terugbetalingen voor meer informatie.
- Een restitutie aanvragen Opent een nieuwe site in een ander venster die mogelijk niet voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen
- Veelgestelde vragen over terugbetalingen
Onvrijwillige restituties
Als u een restitutie moet ontvangen omdat we hebben geweigerd u te laten vliegen om andere redenen dan uw schending van dit contract, restitueren we u voor het volgende:
- Het volledige bedrag van het ticket en eventuele extra’s als de reis nog niet is gestart.
- De waarde van de ongebruikte reis als het ticket gedeeltelijk werd gebruikt.
We brengen geen restitutiekosten of boetes in rekening als u onvrijwillig de toegang is ontzegd.
We betalen alleen geld terug voor tickets die door American Airlines zijn uitgegeven en behouden ons het recht voor om terugbetalingen alleen uit te voeren in een valuta of land waarin de oorspronkelijke aankoop plaatsvond.
Tickets zijn alleen geldig voor reizen als ze worden gebruikt overeenkomstig alle algemene verkoopvoorwaarden.
Uw ticket is alleen geldig als:
- de reis plaatsvindt naar/vanuit de steden op uw ticket en in uw reisgegevens;
- u voldoet aan alle verkoopvoorwaarden.
Tariefvoorwaarden, zoals data, een speciaal doel of status, omvatten maar zijn niet beperkt tot:
- verblijfsdata (een zaterdagavond, weekend, enz.);
- militaire status (om in aanmerking te komen voor een militair tarief);
- officiële overheidsaangelegenheid (om in aanmerking te komen voor een overheidstarief);
- deelname aan een evenement (om in aanmerking te komen voor een vergader- of conferentietarief).
Uw ticket is ongeldig indien:
- u niet voldoet aan de tariefvoorwaarden met betrekking tot verblijfsdata, speciaal doel of status;
- we constateren dat het ticket door middel van uitbuiting werd gekocht.
Verboden boekingsmethoden
Reserveringen die gemaakt zijn om tarief- en ticketregels uit te buiten of te omzeilen, zijn verboden.
Voorbeelden daarvan zijn (maar niet uitsluitend):
- Een ticket kopen zonder alle vluchten te maken om daardoor goedkoper uit te zijn (verborgen steden tickets).
- Een ticket kopen zonder van plan te zijn om te reizen, om zo toegang te krijgen tot onze luchthavenlounges of andere faciliteiten.
- Twee of meer tarieven voor retourvluchten combineren om eisen t.a.v. minimumverblijven te omzeilen (‘back-to-back-ticketing’).
- Een ticket boeken in naam van een ander zonder toestemming van deze persoon te hebben (dit is illegaal).
- Reserveringen vasthouden om bijvoorbeeld upgrades te regelen, stoelen te blokkeren of lagere tarieven te krijgen.
- Geautomatiseerd opnieuw winkelen uitgevoerd door u of uw agent, of via een geautoriseerde derde partij die door u of uw agent is ingeschakeld of geholpen
- Meervoudige of onmogelijke reizen boeken, bijvoorbeeld meerdere reizen voor dezelfde passagier die min of meer samenvallen (reizen die een passagier nooit zou kunnen maken).
Als we bewijs vinden dat u of uw vertegenwoordiger gebruikmaakt van een uitbuitingsmethode behouden we ons het recht voor om:
- elk ongebruikte deel van het ticket te annuleren;
- de passagier te weigeren aan boord en zijn/haar bagage in te checken;
- een ticket dat anders terug kon worden betaald niet terug te betalen;
- het bedrag aan u in rekening te brengen die het ticket zou hebben gekost als u geen frauduleuze boeking had uitgevoerd;
- te eisen dat u ons alle vergoedingen terugbetaalt die we hebben verstrekt, zoals de afleverkosten van bagage en de vergoedingen voor kleding of toiletartikelen vanwege te late of verloren bagage.
Tarieffouten
We behouden ons het recht voor om het ticket te annuleren als we een foutief tarief berekenen. Voorbeelden hiervan zijn tarieffouten, computerfouten en fouten van derden (hetzij mens of computer). We proberen fouten te voorkomen, detecteren en zo spoedig mogelijk te corrigeren.
Wanneer een ticket is uitgegeven tegen het onjuiste tarief, verklaren we het ticket ongeldig, geven een restitutie van de totale kosten en informeren u binnen:
- 72 uur nadat we op de hoogte zijn gebracht van het foutieve tarief;
- minimaal 24 uur voorafgaand aan uw vertrek als u het ticket minder dan 72 uur voor vertrek kocht.